A só mennyisége magas vérnyomásban


A só valóban a legkedveltebb, legfontosabb ízesítőszerünk, de vajon milyen szerepet tölt be a szervezetünkben, anyagcserénkben, és hogyan biztosíthatjuk kiegyensúlyozott bevitelét?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Fotó: Freepik A nátrium szervezetünk számára fontos ásványi anyag, makroelem. Táplálkozásunkban megtalálható a nyersanyagainkban, illetve nátriumklorid, vagyis konyhasó formájában az ételeink, italaink még pluszban tartalmazzák.

Táplálkozástudományi szakértők szerint az ajánlott napi maximum érték 5 g só 2 g nátriumami egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg.

diéta hipertónia esetén 3 fokos menü magas vérnyomás és cukorbetegség elleni gyógyszer

Mennyi az annyi A WHO felmérése szerinti a fejlett ipari országokban a maximálisan bevihető napi öt grammnál jóval többet fogyasztanak az emberek, az európai átlag a maximális mennyiség kétszerese.

Magyarországon a es Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat OTÁP eredményei alapján a férfiak a maximálisan bevihető mennyiség több mint háromszorosát, a nők pedig több mint kétszeresét fogyasztják el. Sófogyasztás tekintetében ezzel az európai régió országai közül a második helyet foglaljuk el.

magas vérnyomás és medve epe hogyan kell élni a magas vérnyomásban

Gyermekek esetében is drasztikus a helyzet, ők átlagban négyszer annyi sót fogyasztanak, mint a korcsoportos maximálisan bevihető érték. A magas sóbevitel hatására megnő a szomjúságérzet, így a folyadékfelvétel, valamint a vesék kevesebb folyadékot választanak ki, a sejten kívüli folyadék mennyisége pedig megnő.

magas vérnyomás hipotenzió tünetei és kezelése alváshiány és magas vérnyomás

Ha a felesleges folyadék kiválasztása nem történik meg, akkor megjelenik az ödéma, vizesedés alakulhat ki a végtagokban. Egy idő után a vese már nem képes a túl sok sót és folyadékot kiválasztani, ennek következtében a szív munkája fokozódik, és hosszútávon kialakul a magas vérnyomás betegsége.

Két hidegfront is közelít: péntek éjjel és hétfőn érik el az országot. Hatásukra orkánerejű szél, eső várható és jelentősen visszaesik a hőmérséklet. A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira. Nagyon drasztikus lesz a változás, ami ráadásul két hullámban érkezik — figyelmeztetett Pintér Ferenc meteogyógyász, a  Meteo Klinika  igazgatója. Péntek késő estétől északnyugatról jön az első front, ami éjszaka és szombaton vonul át az ország felett.

A magas vérnyomás pedig hatással lesz az agyvérzések, a balkamrai izomtömeg megvastagodások, a szívkoszorúér-betegségek, szívinfarktusok számának növekedésére. A daganatos megbetegedések közül a magas sóbevitel a gyomorrák kialakulásának kockázatát fokozza. A sóhiány veszélyei A nátriumnak nagy szerepe van az idegsejtek közti kapcsolatban, a sejtek közötti folyadék fontos összetevője, biztosítja a folyadék- és sóháztartás egyensúlyát, a megfelelő hidratációt.

Nem csak az asztali sózásra kell figyelni

A nátriumhiány az idegsejtek működési zavarához, izomgörcsökhöz, emésztési zavarokhoz, szédüléshez, alacsony vérnyomáshoz vezethet. Nátriumhiány kialakulhat mellékvese- vesebetegségben, nagyfokú verejtékezéssel, vagy hányással, hasmenéssel, mértéktelen vízivással.

Ekkor több nátrium ürül ki a szervezetből, mint amennyire az életfolyamatok optimális fenntartásához szükség lenne.

Aki ismeri a régi fabulát, tudja: elsőre igencsak haragra gerjedt az öreg uralkodó a felelet hallatán. Pedig az emberek valóban szeretik a sót — az orvosok szerint túlságosan is. De tudjuk-e vajon, hogy miből is áll valójában a só, mennyi a hivatalos beviteli ajánlás, milyen sófajták léteznek, s melyik mire jó? A kémia tudománya nagyon sokféle sót ismer, a köznyelv azonban jellemzően csak a nátrium-kloridot nevezi sónak.

Például a só mennyisége magas vérnyomásban hosszú, intenzív fizikai aktivitásnál erre is gondolnunk kell, és izotóniás italokkal pótolni szükséges többek között az elveszített só mennyiségét. Fotó: Freepik Tippek az egészséges sóbevitelhez - Nátrium nemcsak főzés közben, vagy utána a sótartóból kerül az ételeinkbe, hanem gyakorlatilag minden élelmiszerünk, sőt nyersanyagunk is tartalmaz belőle.

Ezek közül olyat válasszunk, melyek csökkentett sótartalommal rendelkeznek, és magas élelmi rost tartalmúak, így kevesebbet is a só mennyisége magas vérnyomásban belőlük fogyasztani!

páratartalom és magas vérnyomás gyógyszerek magas vérnyomás esetén

Itt csökkenthetjük azáltal is a só mennyiségét, hogy kevesebbet fogyasztunk belőlük, vagy például tőkehúsból, belsőségből mi magunk készítünk otthon húskrémet, májkrémet. Ezért szerencsésebb ezeket az élelmiszeripari termékeket kerülni.

Só és egészség

Szerencsére Magyarország legnagyobb részén iható, jó minőségű vezetékes ivóvíz is rendelkezésre áll. A cikk a  Budai Egészségközpont  szakértőinek közreműködésével készült.

Ajurvédikus tipp reggeli magas vérnyomás esetén

Címkék: táplálkozás nátrium só anyagcsere sófogyasztás sóhiány sóbetivtel Kommentek: A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok   értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai   üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez.

Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban. Nincsenek hozzászólások.